Prawie połowa sektora MŚP jest zadowolona ze swojej kondycji

Możliwość komentowania Prawie połowa sektora MŚP jest zadowolona ze swojej kondycji została wyłączona Aktualności, Biznes

Tak wynika z raportu „BZ WBK Monitor”, sporządzonego przez TNS Polska. 43% przedstawicieli firm ocenia sytuację swojego przedsiębiorstwa dobrze lub bardzo dobrze, 38% średnio, a 17% źle.

Najgorsze nastroje panują w mikrofirmach – 20% przedstawicieli wskazuje, że sytuacja ich firmy jest zła lub bardzo zła. W małych i średnich przedsiębiorstwach odsetek ten jest ponad dwukrotnie niższy i wynosi odpowiednio 8 i 6%. Mniej optymistyczne są prognozy na przyszłość, tylko co piąty przedstawiciel branży MŚP liczy na poprawę, także co piąty boi się pogorszenia.

Zapytani o czynniki wpływające pozytywnie na ocenę sytuacji własnej firmy, przedsiębiorcy wskazywali przede wszystkim na płynność finansową, liczbę klientów oraz sytuację na rynku. Działania konkurencji są z kolei są z kolei przyczyną gorszej oceny.

– Przedsiębiorcy nie narzekają na własną sytuację ani koniunkturę. Sen z powiek spędza im za to konkurencja. Warto jednak pamiętać, że chęć jej wyprzedzenia może stanowić najlepszy motor do działania i podnoszenia wartości własnego biznesu – mówi Adrian Kaczmarek, dyrektor Departamentu Dynamizacji Rozwoju Klientów MŚP w Banku Zachodnim WBK.

MŚP

Ponad połowa przedstawicieli MŚP (53%) oczekuje stabilnej koniunktury rynkowej. Jej poprawy lub pogorszenia spodziewa się ten sam odsetek przebadanych – 20%. Z największym optymizmem patrzą w przyszłość firmy średnie, wśród których więcej niż co czwarta spodziewa się poprawy sytuacji rynkowej. Nieco większy pesymism charakteryzuje przedsiębiorstwa zatrudniające od 10 do 49 pracowników, tylko co piąty przedstawiciel uważa, że będzie lepiej.

Firmy pozytywnie oceniające przyszłą koniunkturę wskazują, że jest to skutek działania w dobrze funkcjonującej branży, a także dużej liczby zamówień i klientów. Przedsiębiorstwa bojące się o swoją przyszłość jako powód wskazują na przede wszystkim działalność konkurencji.

– Żeby się rozwijać, przedsiębiorcy potrzebują dwóch rzeczy: inspiracji do pokonywania przeciwności i wykorzystywania szans oraz konkretnych narzędzi, które pozwolą im realizować plany. O ten pierwszy element, czyli inspirację, najłatwiej, kiedy na rynku panuje optymizm, a właśnie z takimi warunkami mamy do czynienia teraz. Do tego jednak konieczne są odpowiednie narzędzia – podkreśla Adrian Kaczmarek z Banku Zachodniego WBK.

Według samych przedsiębiorców, najważniejsze czynniki, które pozwoliłyby im rozwinąć skrzydła w przyszłości to: wzrost obrotów (24% odpowiedzi), zmiana przepisów (12%), dodatkowe fundusze (11%) oraz niższe podatki (10%)

Udostępnij...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone