Jaworzno może stać się tym miejscem na mapie Polski, które zyska tor do testowania pojazdów autonomicznych

Komentarzy (0) Inwestycje

Rozmowa z Pawłem Silbertem, prezydentem Jaworzna

fot. mat. prasowe

W kraju, szerokim echem odbiła się Pana zapowiedź, nowej taryfy biletowej na komunikację miejską w Jaworznie, co miasto chce przez to osiągnąć?

Proponujemy nowe ceny biletów – można to nazwać abonamentem – 180 zł za cały rok na wszystkie linie bez ograniczeń, półroczny w cenie 120 zł, a bilet kwartalny będzie kosztował 90 zł. Oczywiście obowiązują ulgi i wtedy np. młodzież za bilet roczny zapłaci 90 zł. Zaproponowaliśmy dodatkowe, nowe opcje biletowe, które mają dać powód do zastanowienia kierowcom, czy aby na pewno warto wyciągać samochód z garażu? Czy warto jechać nim parę kilometrów do pracy i wydawać pieniądze na paliwo? A może lepiej jednak zostawić auto w domu i wsiąść w autobus? Będzie przecież dużo, dużo taniej. Ludzie lubią naszą komunikację miejską i te działania mają spowodować, że będą lubili ją jeszcze bardziej. Potwierdzają to badania opinii, które są przeprowadzane w mieście. Komunikację miejską trzeba stale ulepszać, dlatego ciągle szukamy pomysłów, co zrobić by była jeszcze atrakcyjniejsza. Nadszedł czas na rozwiązanie, które pokaże że komunikacja może być bardzo sprawna, ekologiczna i naprawdę tania.

Druga informacja, która obiegła media to przygotowania Jaworzna do testów autonomicznych pojazdów, skąd ta śmiała wizja.

Rok temu podczas dużej konferencji w mieście, powiedziałem, że samochody elektryczne to świetna rzecz, ale byłoby wspaniale, gdyby obok nich w mieście pojawiły się też samochody autonomiczne. Hasło o tym, że jesteśmy gotowi na to, by testować je u nas poszło mocno w świat.

Jaki efekt przyniosła ta śmiała zapowiedź?

Minęło kilka dni i rozdzwoniły się w tej sprawie telefony. Zaproszono nas do Ministerstwa Rozwoju na rozmowy. Bardzo szybko ustaliliśmy, że powinno się zmienić prawo, tak by takie pojazdy mogły się pojawić nie tylko w Jaworznie, ale też w całej Polsce. Zaczęliśmy pracować nad odpowiednimi przepisami, i dziś mogę z dumą powiedzieć, że część zapisów w ustawie o elektromobilności, które zapowiadają pojazdy autonomiczne, powstało w naszym mieście. To praca zespołu moich współpracowników, którzy szybko zrozumieli jak wielka szansa otwiera się dla Jaworzna.

A samo skanowanie miasta, jaka technologia została zaangażowana, na czym ma polegać ten projekt?

Po mojej zapowiedzi, zaczęły pojawiać się propozycje firm, które zajmują się pojazdami autonomicznymi. Spotkaliśmy się i postanowiliśmy razem zmierzyć się z takim zagadnieniem – pierwsi w Polsce. Eksperci z ITS, Comtegry, FEV, 3M i uczelni wyższych na potrzeby stworzenia interaktywnej mapy 3D wybrali do skanowania miasta, na początek trzy miejsca. To droga dojazdowa do autostrady A4, trasa autobusu nr 321 oraz okolice rynku. Takie miejsca są niemałym wyzwaniem dla pojazdu autonomicznego. Trzeba sprawdzić jak taki pojazd zachowa się w mieście, gdzie są wąskie uliczki, dużo domów, wiele się dzieje w każdym momencie. Nie wykluczam, że aby się zmierzyć z tym zadaniem konieczne będzie zbudowanie testowego fragmentu ulicy, czy też toru. Trzeba się przecież liczyć z tym, że te pojazdy wyjadą na ulice dopiero, gdy będą dawały rękojmię bezpieczeństwa. Rozmawiamy o tym z poważnymi partnerami, oni również nie rzucają słów na wiatr i jeśli tylko model biznesowy będzie atrakcyjny to Jaworzno może stać się tym miejscem na mapie Polski, które zyska tor do testowania takich pojazdów.

wizualizacja mar. prasowe

Jaki ma Pan pomysł na to, aby ta technologia zafunkcjonowała w Jaworznie?

Wymarzyliśmy sobie, żeby w ciągu pięciu lat doprowadzić do tego, aby na ulice naszego miasta wyjechał autonomiczny autobus. Współpracujemy z jedną firm, która jest gotowa, aby przygotować dla nas niewielki autobus elektryczny. Zaproponowaliśmy, żeby przygotowali go pod adaptację sprzętu, aparatury, tak by się stał pojazdem autonomicznym. Już nawet mamy pomysł, gdzie taki autobus mógłby się pojawić.

Na czym będzie polegała przebudowa ścisłego centrum Jaworzna?

To co obecnie realizujemy jest dużą koncepcją Miejskiego Centrum Integracji Transportu. Powstaje nowe centrum przesiadkowe – już dziś przystanek autobusowy przed Halą jest trzecim największym przystankiem komunikacji publicznej w regionie. Poprzez budowę parkingu dla rowerów chcemy, by mieszkańcy mogli dokonywać podróży kombinowanych – z domu do centrum na rowerze, gdzie będą mogli zostawić swoje jednoślady na krytym, monitorowanym parkingu, a dalej podróżować elektrycznymi autobusami. Nowe oblicze zyska również Hala Widowiskowo-Sportowa – będzie architektoniczną perełką w ścisłym centrum, przed nią powstaje parkingo-kładka z krytym parkingiem na ponad 90 aut, a nad nim zielony skwer z alejkami.

Jakie terminy zakończenia prac i jakie inne przedsięwzięcia inwestycyjne w tym roku zasługują na szczególną uwagę?

Większość prac powinna zakończyć się do końca września tego roku. Budowa nowego parkingu podziemnego i skweru przy Hali potrwa trochę dłużej, bo do końca kwietnia 2019 roku. Z niecierpliwością czekam na Velostradę – to pierwsza taka droga dla pieszych i rowerów w kraju. Zapewni bezkolizyjny przejazd między największymi dzielnicami w mieście – termin zakończenia budowy planowany jest na koniec września 2018 roku. Dzięki niej miasto odetchnie, liczę, że po jej wybudowaniu spadnie ruch samochodowy, a mieszkańcy w codziennych podróżach chętnie wsiądą na rowery lub wybiorą się na spacer.

wizualizacja fot. mat. prasowe

Ile stacji roweru publicznego przewidujecie w mieście i jak będą rozlokowane? Czy planuje Pan również udział rowerów elektrycznych w tym przedsięwzięciu?

Mamy zaplanowane 20 stacji roweru publicznego. We wszystkich osiedlach, choć zauważalna jest potrzeba, by docelowo takich stacji było 40. W Jaworznie to nie będzie gadżet, ale jedna z równoprawnych form podróżowania po mieście. Rower publiczny nie będzie służył do rekreacji, lecz do odbywania tak zwanych podróży obligatoryjnych – dom-praca, dom-szkoła. Pierwsze badania opinii społecznej wskazują, że rower publiczny przy dobrej promocji może okazać się sukcesem. Planujemy wyposażyć stacje w 120 rowerów elektrycznych i 80 zwykłych. Jaworzno jest miastem położonym na wzgórzach i rowery bez wspomagania mogłyby nie mieć oczekiwanej przez nas popularności. Jazda rowerem ze wspomaganiem jest zupełnie innym rodzajem mobilności. To widać było wyraźnie podczas testów rowerów elektrycznych, mieszkańcy mieli okazję się nimi przejechać i opinie były bardzo pozytywne.

Udostępnij...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *